Βρίσκεσαι στην κίνηση και ξαφνικά ακούς ένα μπαμ. Το αυτοκίνητό σου εμπλέκεται σε καραμπόλα αυτοκινήτων και σκέφτεσαι «ποιος φταίει;». Η απάντηση αφορά όχι μόνο την ευθύνη, αλλά και το κόστος και την αποζημίωση.
Τι είναι η καραμπόλα και πώς διαφέρει από ένα απλό τρακάρισμα;
Με απλά λόγια, καραμπόλα αυτοκινήτων είναι η σύγκρουση τριών ή περισσότερων οχημάτων που ακολουθούν το ένα το άλλο.
Τα σενάρια μπορεί να διαφέρουν:
- Οχήματα εν κινήσει: Όλα τα αυτοκίνητα κινούνται και η σύγκρουση συμβαίνει διαδοχικά.
- Σταματημένα οχήματα: Τα μπροστινά οχήματα είναι ακινητοποιημένα (π.χ. σε φανάρι) και ένα όχημα έρχεται από πίσω και προκαλεί μια αλυσιδωτή σύγκρουση.
- Μικτές περιπτώσεις: Ένα όχημα σταματά απότομα, το όχημα πίσω του προλαβαίνει να φρενάρει, αλλά ένα τρίτο όχημα πέφτει πάνω τους.
Ποιος φταίει σε καραμπόλα; Γενικοί κανόνες και εξαιρέσεις
Ας δούμε πώς αποδίδεται η υπαιτιότητα, ξεκινώντας από τα πιο απλά σενάρια και προχωρώντας στα πιο σύνθετα.
Ο γενικός κανόνας: Τρακάρισμα από πίσω
Ο πιο θεμελιώδης κανόνας στα τροχαία ατυχήματα είναι ότι ο οδηγός που ακολουθεί πρέπει να τηρεί απόσταση ασφαλείας. Επομένως, αν χτυπήσεις από πίσω το προπορευόμενο όχημα, σχεδόν πάντα η ευθύνη είναι δική σου. Πρέπει να αποζημιώσεις το όχημα που χτύπησες. Αυτός είναι ο βασικός κανόνας και για το ποιος φταίει σε τρακάρισμα από πίσω.
Καραμπόλα με 3 ή περισσότερα οχήματα
Εδώ τα πράγματα γίνονται πιο σύνθετα. Η ευθύνη «μεταβιβάζεται» από το ένα όχημα στο άλλο.
- Το όχημα που ήρθε τελευταίο χρεώνεται να αποζημιώσει το μεσαίο για τις ζημιές που έκανε σε αυτό
- Το μεσαίο όχημα πρέπει να αποζημιώσει το μπροστινό, αν το χτύπησε με τη σειρά του
Η μόνη εξαίρεση σε αυτόν τον κανόνα είναι όταν όλα τα οχήματα που εμπλέκονται στην καραμπόλα είναι σταματημένα, οπότε και την ευθύνη φέρει το τρίτο όχημα.
Τι προβλέπει ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ);
Ο νόμος είναι σαφής σχετικά με τις υποχρεώσεις των οδηγών.
- Άρθρο 43 του ΚΟΚ: Σε περίπτωση ατυχήματος, όλοι οι εμπλεκόμενοι οδηγοί υποχρεούνται να σταματήσουν αμέσως, να ανταλλάξουν στοιχεία και, αν υπάρχουν τραυματισμοί, να καλέσουν τις αρχές.
- Υποχρεωτική ασφάλιση (Νόμος 489/76): Κάθε όχημα που κυκλοφορεί πρέπει να έχει βασική ασφάλεια αστικής ευθύνης. Αυτή η κάλυψη διασφαλίζει ότι θα αποζημιωθούν οι τρίτοι για σωματικές βλάβες ή υλικές ζημιές που θα προκαλέσεις.
Η διαδικασία εύρεσης της υπαιτιότητας γίνεται συχνά με τη βοήθεια διακανονιστών από τις ασφαλιστικές εταιρείες, οι οποίοι εξετάζουν τα στοιχεία και τις δηλώσεις για να καταλήξουν σε πόρισμα.
Τι πρέπει να κάνεις αμέσως μετά την καραμπόλα
- Σταμάτησε με ασφάλεια: Βεβαιώσου ότι έχεις σταματήσει σε σημείο που δεν εμποδίζεις την κυκλοφορία και δεν δημιουργείς νέους κινδύνους. Βάλε προειδοποιητικά τρίγωνα για να ειδοποιήσεις τους άλλους οδηγούς.
- Κάλεσε την Τροχαία: Αν υπάρχουν τραυματισμοί ή διαφωνείτε για το ποιος φταίει, κάλεσε οπωσδήποτε την Τροχαία.
- Δήλωσε το ατύχημα: Επικοινώνησε με την ασφαλιστική σου εταιρεία το συντομότερο δυνατό για να δηλώσεις το συμβάν.
- Βγάλε φωτογραφίες και βίντεο: Τράβηξε φωτογραφίες τις ζημιές όλων των οχημάτων, τις πινακίδες τους και τη θέση τους στον δρόμο. Αυτό το υλικό είναι πολύτιμο.
- Συγκέντρωσε στοιχεία: Ζήτα από όλους τους εμπλεκόμενους οδηγούς ονοματεπώνυμο, τηλέφωνο, πινακίδα κυκλοφορίας, ασφαλιστική εταιρεία και αριθμό συμβολαίου.
Πώς σε καλύπτει η ασφάλεια στην καραμπόλα αυτοκινήτων
Η κάλυψη που θα έχεις εξαρτάται από το είδος του συμβολαίου σου.
Βασική ασφάλεια (Αστική Ευθύνη)
Η βασική ασφάλεια αυτοκινήτου είναι υποχρεωτική από τον νόμο.
- Τι καλύπτει: Καλύπτει τις υλικές ζημιές και τις σωματικές βλάβες που προκάλεσες εσύ σε τρίτους. Δηλαδή, αν φταις εσύ, η ασφαλιστική σου θα πληρώσει τις ζημιές των άλλων.
- Τι δεν καλύπτει: Δεν καλύπτει τις ζημιές στο δικό σου όχημα, αν η υπαιτιότητα είναι δική σου.
Μικτή ασφάλεια (Κάλυψη Ιδίων Ζημιών)
Η μικτή ασφάλεια είναι προαιρετική, αλλά προσφέρει την πληρέστερη προστασία.
- Τι καλύπτει: Καλύπτει τις ζημιές στο δικό σου όχημα από σύγκρουση, πρόσκρουση, εκτροπή ή ανατροπή, ακόμα και αν φταις εσύ. Επίσης, συνήθως περιλαμβάνει καλύψεις για φυσικά φαινόμενα, κακόβουλες ενέργειες (βανδαλισμό) και ολική ή μερική κλοπή.
- Τι δεν καλύπτει (εξαιρέσεις): Συνήθως εξαιρούνται ζημιές που προκλήθηκαν με δόλο, υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών, ή σε περιόδους ταραχών και απεργιών.
Προσοχή στην απαλλαγή: Στη μικτή ασφάλεια υπάρχει το ποσό της απαλλαγής. Αυτό είναι το ποσό της ζημιάς που καλύπτεις εσύ. Για παράδειγμα, αν η απαλλαγή σου είναι 300€ και η ζημιά 1.000€, εσύ πληρώνεις τα 300€ και η ασφαλιστική τα υπόλοιπα 700€.
Πώς να προστατεύσεις καλύτερα το αμάξι σου
Για να προετοιμαστείς για κάθε ενδεχόμενο:
- Επίλεξε μικτή ασφάλεια: Αν το αυτοκίνητό σου έχει αξία, η μικτή κάλυψη είναι μια επένδυση που αξίζει, καθώς σε προστατεύει ακόμα και αν φταις εσύ.
- Πρόσεξε την απαλλαγή: Μια χαμηλότερη απαλλαγή σημαίνει υψηλότερα ασφάλιστρα, αλλά και μικρότερη δική σου συμμετοχή σε περίπτωση ζημιάς. Βρες τη χρυσή τομή.
- Ζήτα πρόσθετες καλύψεις: Εξέτασε καλύψεις όπως η θραύση κρυστάλλων, η νομική προστασία και η κάλυψη για ζημιές από ανασφάλιστο όχημα.
- Διατήρησε το αυτοκίνητο σε καλή κατάσταση: Τακτικός έλεγχος σε φρένα, ελαστικά και φώτα μειώνει την πιθανότητα ατυχήματος.
Βρες την κάλυψη που σου ταιριάζει
Σε μια καραμπόλα αυτοκινήτων, το ποιος φταίει καθορίζει ποιος πληρώνει. Αλλά το να έχεις τη σωστή ασφαλιστική κάλυψη είναι αυτό που καθορίζει πόσο θα σου κοστίσει πραγματικά το ατύχημα. Η βασική ασφάλεια σε καλύπτει για τις ζημιές που θα προκαλέσεις σε άλλους, όμως μόνο η μικτή ασφάλεια προστατεύει το δικό σου αυτοκίνητο, αν η ευθύνη είναι δική σου.
Μην περιμένεις να βρεθείς σε μια δύσκολη κατάσταση για να διαπιστώσεις αν η ασφάλειά σου είναι επαρκής.
Μάθε τώρα αν η ασφάλειά σου σε καλύπτει. Μπες στο insurancemarket, σύγκρινε πακέτα για βασική ή και μικτή ασφάλεια αυτοκινήτου από τις κορυφαίες εταιρείες και βρες την καλύτερη προσφορά για σένα, εύκολα και γρήγορα!