Η κατάθλιψη μετά τις γιορτές δεν είναι σπάνιο φαινόμενο. Όλοι μας περνάμε τη φάση μας μετά τα Χριστούγεννα και δεν είναι τυχαίο. Υπάρχει επιστημονική εξήγηση! Υπάρχει εξίσωση!
Η Blue Monday, που για το 2023 πέφτει στις 16 Ιανουαρίου, εμφανίστηκε πρώτη φορά το 2005 και από τότε έχει καθιερωθεί να… “γιορτάζεται” κάθε τρίτη Δευτέρα του Ιανουαρίου. Πώς προέκυψε όμως όλο αυτό;
Σύμφωνα με τον καθηγητή Dr Cliff Arnall που δίδασκε στο Cardiff University του Ηνωμένου Βασιλείου, υπάρχει μια σειρά από συγκεκριμένους παράγοντες που συντελούν στο να νιώθουμε υποτονικά μετά τις γιορτές των Χριστουγέννων. Μάλιστα, έφτιαξε μια φόρμουλα, που εξηγεί με… επιστημονικό τρόπο γιατί η τρίτη Δευτέρα του Ιανουαρίου θεωρείται η πιο καταθλιπτική μέρα του χρόνου και έχει κερδίσει επάξια τον τίτλο “Blue Monday”.
Η φόρμουλα για την “Μπλε Δευτέρα” διαμορφώνεται ως εξής:
- W= Weather (καιρός)
- D= Dept (δάνεια/ οικονομικές υποχρεώσεις)
- D= Monthly Salary (μισθός)
- Τ= Time since Christmas (οι μέρες που έχουν περάσει από τα Χριστούγεννα)
- Q= Time since failing our NYE resolutions (οι μέρες που έχουν περάσει χωρίς να έχουμε πετύχει τους στόχους μας για τη νέα χρονιά)
- M= Motivational Level (το επίπεδο προθυμίας μας για αλλαγές)
- Νa= Need to take action (η ανάγκη μας να αναλάβουμε δράση)
Αν έχεις μια μικρή κλίση στα μαθηματικά, τότε κατάλαβες τι είναι η Blue Monday και πώς ακριβώς βγήκε. Και αν δεν έχεις όμως, μη σκας γιατί όλο αυτό είναι μια φούσκα, ένα διαφημιστικό τρικ που δημιουργήθηκε για το ταξιδιωτικό πρακτορείο Sky Travel, με τις ευλογίες του καθηγητή.
Ο Arnall, δημιούργησε μια εξίσωση από την οποία έβγαινε το εξής συμπέρασμα: ο συνδυασμός των εξόδων που έχουμε κάνει τα Χριστούγεννα (και που μας πηγαίνουν πίσω στις λοιπές οικονομικές μας υποχρεώσεις) μαζί με τον καιρό, που είναι συνήθως μουντός, αλλά και το εύλογο διάστημα που έχει περάσει από την Πρωτοχρονιά – που δεν έχουμε ακόμα κάνει πράξη τις αλλαγές που είπαμε ότι θα κάνουμε στην προσωπική ή επαγγελματική μας ζωή – συντελούν στην κακή διάθεση που πιθανώς να έχουμε. Διάθεση που επηρεάζεται και από τη σχετικά χαμηλή προθυμία μας να είμαστε δραστήριοι, κυρίως λόγω των διακοπών αλλά και της Χριστουγεννιάτικης ραστώνης.
Το concept λοιπόν του πρακτορείου, ήταν μέσα από αυτή την, ομολογουμένως αρκετά ευφυή εξίσωση, να ορίσουν μια μέρα ως την πιο μελαγχολική του χρόνου, έτσι ώστε να δώσουν ως απάντηση στην μελαγχολία ένα ταξίδι. Φανταζόμαστε ότι το μότο να πηγαίνει κάπως έτσι: “Έχετε τις μαύρες σας; Κλείστε τώρα ένα ταξίδι και διώξτε τη στεναχώρια μακριά!”
Τώρα λοιπόν που έμαθες τι είναι η Blue Monday, ίσως να μην έχεις και πολλές δικαιολογίες για γκρίνια πια.
Αν και εδώ που τα λέμε, ένα ταξίδι είναι πάντοτε καλή ιδέα. Και δεν είναι απαραίτητο να είναι κάπου μακριά. Υπάρχουν και προορισμοί στην Ελλάδα που σίγουρα θα διώξουν τη μελαγχολία και θα γεμίσουν τις μπαταρίες σου με όμορφες στιγμές.
Και αν η μελαγχολία σου προέρχεται από τις αυξήσεις στα ασφάλιστρα, εκεί κι αν σου έχουμε τη λύση. Μπες τώρα στο insurancemarket, σύγκρινε πάνω από 25 αξιόπιστες ασφαλιστικές εταιρείες και βρες την προσφορά που ταιριάζει στις ανάγκες σου.